Zakaj je Gold Label pomemben za mene?

Zna se zgoditi, da ste zasledili novico, da je Volkswagen Ljubljanski maraton prejel zlato značko IAAF Gold Label in tako postal del elitne maratonske družine. To je izjemna potrditev, priznanje Mednarodne atletske zveze (IAAF). Pa vendar si najverjetneje mislite, to se vas rekreativnih tekačev ali vaših navijačev, ne tiče. Sprehodimo se čez dejstva.

Verjamem, da se tekaški svet ne ohlaja, se pa dogaja inflacija tekaških prireditev na eni strani, in pomanjkanje atraktivnosti prireditev. V teku ni neke posebne romantike, je neizprosen intimni boj samega s seboj, predvsem pa igra odločitve ali popuščanja, vztrajnosti ali predaje. Žene nas pravzaprav občutek, ko je že vsega konec. Vse ostalo je goltanje suhega, trdega kruha, pa vendar to prinaša neizmerno samouresničitev. In sprostitev. In seveda všečke. Ali pa le beg pred soočenjem z izzivi. Za vsakega se najde nekaj. 

Združenje za rekreativne in cestne teke

V Sloveniji imamo Združenje za rekreativne in cestne teke (http://slovenska-atletika.si/zdruzenje-za-rekreativne-teke/), čigar namen je zagotavljanje popularizacije teka, atletike ter pogojev za najširšo družbeno podporo rekreativnim tekom. Lahko bi temu tudi rekli, da so naredili združenje tekaških prireditev, ki zagotavljajo določene standarde kakovosti, ki jim gre zaupati. Bravo, super ideja Atletska zveza Slovenije! Dajmo ločiti seme od plevela. A se mi zdi, da dlje od velikega združenja in fotografij nasmejanih obrazov vse skupaj ni šlo. Škoda. No, morda se pa motim. To bi bil velik korak naprej, predvsem za tekače. In za tekaški posel. Saj menda ne delamo zgolj za dober občutek, za sendvič in jogurt. Ali pač?! Visoki standardi kakovosti namreč ustvarjajo motivacijo za organizatorje, da potencialno dvigujejo tekaški show business in tako ustvarjajo dodano vrednost za tekače, organizatorje, sponzorje in medije. Industrija teka se tako pretvarja v izjemno doživetje, v nasprotnem primeru je to zgolj trasiranje dirke in pobiranje štartnine.  

Rekreativni tekači v povprečju na leto za tekaški hobi namenijo 233 eur, udeležijo pa se treh tekaških prireditev na leto. (Hostnik, 2013). Te ugotovitve sem zbral v raziskavi, kjer je bilo zajetih 1.300 anketirancev. Res je tudi, da se je tekaška scena v zadnjih šestih letih precej preoblikovala, pa vendar je določeno dejstvo s katerim lahko nadaljujemo razpravo. Špekuliram z oceno na podlagi lastnih izkušenj, da bi danes ta znesek znal biti celo nekoliko višji. 

Povprečen tekač se udeleži dveh do treh prireditev na leto. Tekaških dogodkov je v Sloveniji in drugod po tujini verjetno več kot maratonskih tekačev. A le redke prireditve izpolnjujejo standarde kakovosti organiziranja tekaških prireditev. Rekreativni tekač se tako udeleži prijetnega teka v svojem kraju, še kakšne večje prireditve in tudi dogodka na drugem koncu Slovenije, ali celo sveta. Izpadejo pa ostale kakovostno organizirane tekaške prireditve, ki spadajo v okvir združenj, ki zagotavljajo določene standarde kakovosti. V poplavi se je težko odločiti za pravo smer plavanja. Ampak saj smo na odprtem trgu, vsak vzame kar želi. Torej zakaj vznemirjenje?! 

Standardi kakovosti stanejo. Atraktivnost prireditve stane. Štartnine za vse teke v Sloveniji so zelo dostopne. Ob pogledu preko meja, so zneski kaj kmalu preko 50 eur, ni pa nič neobičajnega, če se štartnina približa znesku 100 eur ali več. Organizator kakovostne prireditve teče na dolge proge. Na eni strani zagotavlja kakovost in mu zmanjkuje sape pri razpoložljivih finančnih sredstvih za dodajanje atraktivnosti, na drugi strani pa se bori za našo pozornost, za našo udeležbo, za tistih 30 eur. Verjetno se vsak župan želi pohvaliti s prijetnim tekaškim dogodkom v svojem kraju in v občinsko glasilo zapisati kako občina skrbi za zdravje svojih vaščanov. Pompozne velike tekaške prireditve vseeno pustijo za seboj nepozabno izkušnjo in izjemno zapuščino. Morda celo spremembo življenjskega sloga. Ali pa morda pozitivno vplivajo na naše zdravje v posrednem koraku. Malo trivialno lahko celo rečem, da nas odvrnejo od antidepresivov. Ali je tako tudi na vaški dirki s 100 tekači? Nič ni narobe s filozofijo “Tekaška tekma v vsako slovensko vas.”, bolj pa razmišljam v smer kako zelo je pomembno, da postavimo standarde kakovosti, jih na dogodkih preverimo in naredimo izbor najboljših, cvet tekaških dogodkov v Sloveniji. Volkswagen Ljubljanski maraton je izbran v svet tekaških prireditev, prejel je Zlato značko kakovosti, kakor si jaz osebno predstavljam Gold Label.

Vsekakor vzamem v obzir, da po raziskavi 25% tekačev nikakor ne želi teči v masovnih tekaških prireditvah in jim je mnogo ljubše se udeležiti prijetne manjše prireditve s 100 tekači. Ponavaljam, super je, da imamo to priložnost.

Vseeno pa je čudovita tekaška izkušnja praviloma povezana z vrhunsko organizacijo tekaškega dogodka. Seveda, brez srčnih in predanih organizatorjev ne gre. To je osnova. Fantazijska pokrajina vse skupaj zelo izboljša in pripomore k navdušenju. Zavezani h kakovosti stremijo k najboljši možni izkušnji in predvsem varnosti. In tako standardi kakovosti držijo tempo, da je izkušnja vedno najboljša. 

Marathon Majors Six

The Abbott World Marathon Majors (https://www.worldmarathonmajors.com/ ) je serija šestih največjih in najbolj imenitnih maratonov na svetu, ki združuje najboljše maratonske tekače na svetu in obenem omogoča izjemno maratonsko izkušnjo tekačev. Dogodki, kjer na enem mestu tečeš ti in svetovni prvak, rekreacija in špica profesionalizma. 

Hrepenenje marsikaterega maratonskega tekača je prečkati cilj enega izmed veličastnih šest. Sanje odločenih pa so nadeti si medaljo šestih zvezd. Marsikatera Slovenska in Slovenec so prečkali cilj kakšnega izmed teh spektaklov. Extra. Zares nekaj posebnega. Za v zgodovino. Pa vendar, standardi kakovosti izvedbe prireditve so strogo nadzorovani, in v ozadju dogodka je narejeno neizmerno delo, da lahko mi, rekreativni tekači, na steno svojega doma obesimo medaljo, polno ponosa in neštetih zgodb. In to je standard, ki ga morajo prireditelji doseči. Brez pardona. Seveda, tekaška industrija je business. In to žene prireditelje naprej. Ampak dober business se začne takrat, ko delaš stvari za tekače, ne zase. Ko razvijaš, snuješ, razmišljaš za tekače. Za izkušnjo navadnih rekreativnih tekačev. Ne, tek ni dovolj. Tek je danes samo osnova. Ljudje rabijo / rabimo odklop, reset, prekinitev misli, rutine in napadlnega stresorja. Rabimo druženje, rabimo nasmehe, rabimo veselje in druženja, ki se zavlečejo. Danes ne potrebujemo start in cilj, potrebujemo doživetje. Do tja pa vodijo standardi kakovosti. 

Kaj pomeni ZLATO za Volkswagen Ljubljanski maraton? 

Zlato pomeni, da organizatorji na dogodku izpolnjujejo zlati standard cestnih tekov, kar simbolizira najvišjo kakovost organiziranja tekaških prireditev. Za priznanjem stoji Mednarodna atletska zveza IAAF, ki je krovna svetovna inštitucija. Zgodba obeta, se strinjate, mar ne? 

 

Medicinske storitve

Življenje je dragoceno in je glavna prioriteta. Zdravstvena oskrba mora biti organizirana s strani strokovno usposobljenega osebja in predvsem prilagojena številu tekačev. Tako organizator zagotavlja defibrilator na vsaki okrepčevalnici, vsakih 5 kilometrov, kar skupaj znese kar 8 točk na trasi. Trase so zaprte, varovane, nadzorovane in v primeru nezgode, so so poti reševalcev lažje dostopne. Vsekakor prav vsi upamo, da nihče ne bo potreboval zdravniške oskrbe, pa vendar se zgodijo primeri, kjer odločajo malenkosti med življenjem in smrtjo. IAAF Gold Label tekme so dobro organizirane, z dovolj strokovnega osebja in kvalitetno zdravniško opremo. 

Vseeno vam toplo priporočam, samoiniciativno se napotite na pregled. Tek je izjemno lep, ampak lahko je tudi nevaren. Marsikdaj pa nas neustavljivo hrepenenje po osebnem dosežku lahko zamaje, nam zamegli razum in prestopimo mejo zdravega odnosa do športa. Ampak ko je prepozno, ni poti nazaj. Sam sem že dvakrat obiskal Inštitut za medicino športa, pri dr. Petri Zupet, opravil obremenitveni test na tekaški stezi in tako naredil generalni tehnični pregled mojega motorja, mojega srca. Na letošnjem maratonu v Rotterdamu, so me odnesli na nosilih. To ni vredu. Ko se motor ustavi, je konec. Naj ne bo prezgodaj. Za nikogar izmed nas. Tek pa naj bo naša najljubša postranska aktivnost leta in leta. 

Certificirana trasa maratona

Zadnja stvar na svetu, ki si jo želite, je približna izmera trase vaše 42 km preizkušnje. Maraton ni tekma, maraton je odločitev mesece pred tekmo. Maraton je disciplina in način življenja, je sledenje ciljem in je odrekanje hedonizmu, za voljo prebijanja lastnih meja. Organizator vam zagotavlja, da boste pretekli točno Filipidovo razdaljo. Je kar grenak priokus, ko tečete na 10 km tekmi v noro hitrem času, na koncu pa ugotovite, da na uri kaže 9.8 km?! Volkswagen Ljubljanski maraton je dolg 42,195 km. Pika! 

Trasa, ne kozja pot

Trasa maratona je urejena, površina je primerna za cestni tek. IAAF Gold Label cestne dirke so organizirane na urejenem teren, v dobrem stanju. Na cestah ni lukenj in drugih cestnih poškodb, ki bi bile razlog za nepričakovane poškodbe, zvine in slab spomin. IAAF Gold Label tekme imajo vse ceste zaprte za promet. Ne bo se vam zgodilo, da boste tekli med avtomobili, ali pa se na križišču morali ustavit zaradi prometa. Varnost je na prvem mestu, in s tem prav tako dobra izkušnja vas tekačev. Nikar ne mislite, da je povsod tako. 

Tečete zase in za navijače

Vaši navijači so pomemben del tekaškega spektakla. Vsak teče zase in svojo osebno zmago. Ampak prava zmaga se zgodi, ko vaš uspeh delite z vašimi prijatelji. Ne govorim o lajkih, srčkih, čeravno tudi ti premaknejo marsikatero trdo glavo. To je zgodba o naporu, o trdi odločenosti, vztrajnosti, premagovanju izgovorov, je pa tudi zgodba o ponosu, o sreči, o veselju, o povezovanju, o deljenju navdušenja, inspiraciji, doživetju in prijateljskem objemu in močnem stistku rok. Vaši navijači bodo tekaško doživetje lahko spremljali preko TV prenosa na velikih zaslonih na prireditvi, kot tudi preko TV prenosa, tako na TV zaslonih kot na svetovnem spletu. Organizator pošlje TV signal s celotnim TV prenosom v angleškem jeziku v najmanj 5 držav. To ni več slučaj, to je standard. In to IAAF Gola Label tekme imajo. 

Vi in elita. 

Poleg vas bodo na tekaškem spektaklu tekmovali tudi TOP atleti svetovnega kova. Profesionalni maratonci, katerih časi so pod nepredstavljivih 2:10:30 za moške in 2:28:00 za ženske. Vsak rad navija za najboljše. Zakaj vsi navijamo za Dončiča? Ker smo vsi malo Dončič. Vsi smo malo Ilka Štufec. Vsi smo malo Ronaldo. Vsi smo malo Roger Federer. Vsi smo malo Eliud Kipchoge. In tako smo vsi malo tudi maratonec Sisay Lemma, ki je na maratonski razdalji na Volkswagen Ljubljanskem maratonu 2018 postavil vratolomno znamko 2:04:58 in nas tako izstrelil med najboljših 10 maratonov na svetu. Zagovarjam, da maraton ustvarjamo preprosti nevidni ljudje, rekreativci, nepoznani tekači, navdušeni, začetniki, izjemno hitri tekači. Maraton smo ljudje. Pa vendar prisotnost izjemnih tekačev v najtežji atletski preizkušnji, prinaša dogodku doživetje in tisto vznemirljivo draž, čigar del smo tudi mi. Ti in jaz. Oba sva del te zgodbe. IAAF Gold Label tekme imajo elitne tekače iz najmanj 5 držav. To avtomatsko pomeni večji interes svetovne populacije, TV občinstva, več navijačev in večjo maso ljudi polno pričakovanja. Navsezadnje, kaj pa je maraton? Je vznemirljivo pričakovanje, ki v nas sproža najbolj intimna doživetja, presenečenja in adrenalin. Včasih pa morda celo motivacijo in premik naprej. 

Standarde kakovosti poznamo v prehrambeni industriji, v proizvodnji avtomobilov, v laboratorijskem razskovanju. So pa tudi pri organizaciji dogodkov. 

Projekt Priprave na Volkswagen Ljubljanski maraton se zaveda odgovornosti, ki smo si jo zadali, ko smo naredili prvi korak, prvi kilometer, ko smo prvič zazrli našim tekačem v oči. Ponosni smo, da lahko vodimo vaš tekaški korak po poti, ki jo trasirata vaša odločitev in volja. Mi se bomo potrudili, da boste varno prispeli na štart. Zmaga na Volkswagen Ljubljanskem maratonu pa bo povsem vaša. To je vaš moment. In zato moramo vsi stremeti k najboljši možni izkušnji.

 

Aleš Hostnik